Persondatapolitik
Persondatapolitik
Hos Advokat Katrine Mogensen tager vi beskyttelsen af dine personoplysninger meget alvorligt. Vi er forpligtede til at behandle dine personoplysninger på en lovlig, gennemsigtig og sikker måde i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og øvrige relevante regler.
Denne persondatapolitik beskriver, hvordan vi indsamler, bruger og beskytter dine personoplysninger, når du er i kontakt med os, bruger vores tjenester, eller på anden måde interagerer med vores advokatfirma.
1. Hvilke personoplysninger indsamler vi?
Vi indsamler kun de personoplysninger, der er nødvendige for at kunne yde vores juridiske tjenester. Dette kan omfatte:
- Kontaktoplysninger: Navn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse.
- Oplysninger om sagen: Oplysninger, der er nødvendige for at kunne varetage din sag, herunder oplysninger om din juridiske situation.
- Betalingsoplysninger: Oplysninger om betalinger, der relaterer sig til de ydelser, vi leverer.
- Andre relevante oplysninger: Oplysninger, du måtte dele med os i forbindelse med rådgivning og samarbejde.
2. Hvordan indsamler vi dine personoplysninger?
Vi indsamler dine personoplysninger direkte fra dig i forbindelse med:
- Anmodning om rådgivning.
- Oprettelse af klientaftale.
- Kommunikation om dine juridiske sager (via telefon, e-mail eller møder).
- Betalinger for vores ydelser.
I nogle tilfælde kan vi også indsamle oplysninger fra offentlige kilder, herunder offentlige registre og myndigheder, hvis det er nødvendigt for at kunne yde den nødvendige juridiske bistand.
3. Hvordan bruger vi dine personoplysninger?
Vi behandler dine personoplysninger til følgende formål:
- Levering af juridiske ydelser: Behandling af dine personoplysninger er nødvendig for at kunne yde den rådgivning og de juridiske ydelser, du har anmodet om.
- Kommunikation med dig: Vi bruger dine kontaktoplysninger til at kommunikere med dig i forbindelse med din sag og vores samarbejde.
- Overholdelse af lovkrav: Vi behandler dine oplysninger for at overholde gældende lovgivning, herunder opbevaring af dokumenter og regnskaber i henhold til regler om hvidvaskning af penge og skattelovgivning.
- Kundeservice og administration: For at kunne besvare dine henvendelser, administrere betalinger og føre interne optegnelser.
4. Hvordan beskytter vi dine personoplysninger?
Vi tager de nødvendige tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at beskytte dine personoplysninger mod uautoriseret adgang, tab, misbrug eller ændringer. Dette inkluderer blandt andet:
- Kryptering af følsomme data.
- Adgangskontrol og sikkerhedsforanstaltninger på vores IT-systemer.
- Træning af vores medarbejdere i korrekt håndtering af personoplysninger.
5. Videregivelse af dine personoplysninger
Vi videregiver kun dine personoplysninger til tredjepart, hvis det er nødvendigt for at kunne levere de aftalte ydelser, eller hvis vi er forpligtede til det ved lov. Dette kan omfatte:
- Offentlige myndigheder og registre, hvis det kræves i forbindelse med din sag.
- Andre samarbejdspartnere, som vi arbejder sammen med for at kunne yde den nødvendige juridiske bistand (fx revisorer, juridiske databaser).
- Betalingsudbydere i forbindelse med fakturering og betaling for vores ydelser.
Vi videregiver ikke dine personoplysninger til tredjepart til markedsføringsformål.
6. Dine rettigheder
Som registreret har du ret til at:
- Få indsigt i dine personoplysninger: Du har ret til at anmode om at få indsigt i de personoplysninger, vi har om dig.
- Få rettet urigtige oplysninger: Hvis du mener, at de oplysninger, vi har om dig, er forkerte eller ufuldstændige, kan du anmode om at få dem rettet.
- Få slettet dine oplysninger: I visse tilfælde kan du anmode om at få dine personoplysninger slettet, fx hvis de ikke længere er nødvendige for de formål, de blev indsamlet til.
- Begrænse behandlingen: Du kan anmode om at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset i visse situationer.
- Modtage dine oplysninger i et struktureret format: Du kan anmode om at få dine personoplysninger overført til dig eller til en anden dataansvarlig i et almindeligt anvendt, maskinlæsbart format (dataportabilitet).
- Indgive klage: Hvis du er utilfreds med, hvordan vi behandler dine personoplysninger, kan du indgive en klage til Datatilsynet, som er den danske tilsynsmyndighed for databeskyttelse.
7. Opbevaring af dine personoplysninger
Vi opbevarer dine personoplysninger, så længe det er nødvendigt for at opfylde formålet med behandlingen, herunder for at opfylde vores lovgivningsmæssige forpligtelser, som f.eks. opbevaring af klientdokumentation i henhold til regler om hvidvask og skatteforhold.
Når vi ikke længere har brug for dine oplysninger, sletter vi dem på en sikker måde.
8. Ændringer i persondatapolitikken
Vi forbeholder os ret til at ændre denne persondatapolitik. Hvis der sker væsentlige ændringer, vil vi informere dig om dette på passende vis. Du vil altid kunne finde den nyeste version af vores persondatapolitik på vores hjemmeside.
9. Kontakt os
Hvis du har spørgsmål til denne persondatapolitik eller ønsker at udøve dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte os:
Advokat Katrine Mogensen
Cvr.nr. 45358852
Tobaksgården 3
8700 Horsens
